Kaikki tarvittava tieto myynnin käyttöön
Myynnin tukijärjestelmä antaa myyjille ajantasaiset tiedot hinnoista ja tuotteiden saatavuudesta. Se mahdollistaa myös helpon tuotteiden esittelyn asiakkaan luona tai vaikka messuilla. Selaimessa toimiva käyttöliittymä mahdollistaa suorat tilaukset ja asiakaskohtaisen B-to-B -hinnoittelun. Myyjä voi myös tilata tuotteita asiakkaan puolesta kirjautumalla asiakkaan roolissa järjestelmään.
Tarvittavat tuote-, hinta- ja saatavuustiedot saadaan taustajärjestelmistä. Asiakastilanteen hoitaminen sujuu nopeasti ja tehokkaasti kun kaikki tieto on yhdessä käyttöliittymässä. Myynnin tukijärjestelmä toimii myös yrityksen sähköisenä katalogina, jossa hinnat voidaan piilottaa tai näyttää (esim. ovh -hinnat).
Järjestelmä voi olla integroitu sekä toiminnanohjaus- että asiakastietojärjestelmään. Kaikki tilaukset siirtyvät integraation kautta suoraan taustajärjestelmiin. Kaikki myyjien tekemät toimet kirjautuvat järjestelmään ja ne voidaan "korvamerkitä" myyjäkohtaisesti. Osana myynnin tukijärjestelmää on usein tuotteiden teknisten dokumenttien hallinta. Kun asiakkaat voivat omatoimisesti tutustua ajantasaisiin tietoihin ja tilata tuotteita, jää myyjälle enemmän aikaa esim. uusasiakashankintaan.
Myyjä tarvitsee menestyäkseen kaiken tiedon sähköisenä ja ajantasaisena
Usein yritys saa tuotetietoja käyttöönsä valmistajilta tai tavarantoimittajilta varsin sekalaisessa muodossa. Osa datasta tulee sähköisesti esim. excel- tai pdf-muodossa. Saldot ja asiakaskohtaiset hinnat ovat jossain järjestelmässä ja hinnat tuotesaldoineen toisessa. ERP-järjestelmät eivät aina sovellu tuotesortimentin kaikkien tietojen hallintaan. ERP-järjestelmien räätälöinti ja muokkaaminen on usein teknisesti mahdotonta tai erittäin kallista.
Kaikki sähköinen data voidaan nykyään helposti muokata yhteismitalliseen muotoon ja tallentaa joko tietokantaan tai haluttuun hakemistorakenteeseen. Hyvä myynnin tukijärjestelmä mahdollistaa tiedon muokkaamisen haluttuun muotoon ja helpon ylläpidon. Esimerkiksi eri tyyppisille tuote- tai hinnastomateriaaleille voidaan toteuttaa sisäänajo-ohjelmat, jotka muokkaavat tiedon käytettävään muotoon myynnin tukijärjestelmän omaan tietokantaan.
CRM- ja ERP -järjestelmien puutteet voi korvata myynnin tukijärjestelmässä
Jos toiminnanohjausjärjestelmä ei veny kaikkiin toivottuihin ominaisuuksiin, ne voidaan toteuttaa integraatioiden kautta myynnin tukijärjestelmässä. ERP-ohjelmisto on usein yrityksen toiminnan sydän, eikä sitä kannata vaihtaa tai lähteä muokkaamaan, jos halutun lopputuleman saa aikaiseksi jalostamalla tai yhdistämällä dataa myynnin tukijärjestelmässä.
Kun haluat lisää tehoa myyntityöhön -ota yhteyttä
Pekka Turunen
toimitusjohtaja
0400 673 970
pekka.turunen@itech-bros.fi